Europe : Architecture. Previous
Next
Home
Date of issue: 6th of May 1978.
OBC/COB numbers: 1891-1892
Created by: Oscar Bonnevalle / Jean de Vos / Paul Huybrechts
Perforation: 11 1/2
Size: 1891 - 24 mm x 35 mm ;1892 - 35 mm x 24 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Screendeepprint ;
Number of plates: 1-2-3-4-5-6
Printing Run: 1891 - 10.000.000ex ; 1892 - 3.000.000ex
Paper: PF ( see paper Types )1891 - 8F - O-L-Vrouw cathedrale of Antwerp
1892 - 14F - 'Pont des Trous' at Doornik
INFO
In 1352 werd te Antwerpen de bouw aangezet van een nieuwe grote kapittelkerk. Men begon met de koorpartij, die in het begin van de 15e eeuw voltooid werd door Jacob van Tienen. Daarna werden de funderingen gelegd van de twee westtorens door Peter Appelmans. Terwijl de torens werden opgetrokken, werd ook het nieuwe schip met dubbele zijbeuken gebouwd door Jan Tac opgevolgd door Everaert Spoorwater. Het schip werd nog uitgebreid door de toevoeging van een brede derde zijbeuk, van 1454 tot 1469 aan de zuidzijde als parochiekerk en van 1469 tot 1480 aan de noordzijde als Mariakapel. Intussen waren koorkapellen en dienstgebouwen aan het koor eveneens klaargekomen in 1466. De bouw van de zuidertoren werd in 1475 gestaakt en alleen aan de noordertoren, tevens bedoeld als stedelijk belfort, werd verder gewerkt onder Herrnan de Waghemakere. Zijn zoon Domien voltooide de opengewerkte stenen spits in 1521. Intussen werd ook aan de dwars beuk gewerkt. Toen deze grootste Brabants-gotische kerk nagenoeg voltooid was, werd het nog niet overwelfde schip en de kruising in 1533 zeer zwaar door brand geteisterd. De herstelling gebeurde wel snel, maar de geschonden middenbeukpijlers werden toen slechts opgelapt vermits er toch altaren met retabels tegenaan geplaatst werden Sedert 1559 was de kerk ook de kathedraal geworden van de bisschop van Antwerpen en werd ze door de kerkelijke overheid, de stedelijke corporaties en de gezeten burgers rijk gestoffeerd met beeldhouwwerk en schilderijen. Deze gingen teloor onder de Franse bezetting op het eind van de 18e eeuw en de kathedraal ontsnapte toen ternauwernood aan de slopershamer. Toen de kerk na 1801 opnieuw voor de eredienst beschik baar kwam, werden de vele gaten in het binnenparement opgestopt en werden de onbekende profileringen dooi stukadoors nagetrokken, waarna de witselkwast meermaals werd gehanteerd. Het kerkinterieur leek dan ook vuil er verwaarloosd. Sedert 1961 is de Onze-Lieve-Vrouwe-kerk opnieuw kathedraal geworden van het heropgerichte bisdom Antwerpen Het provinciebestuur heeft in 1965 de zware taak op zich genomen dit heerlijke monument degelijk te restaureren, zowel uitwendig als inwendig. Dit grote werk, onder de leiding van de architecten J.L. Stijnen en G. Derks, zal vele jaren in beslag nemen Het nu reeds voor een deel gerestaureerde schip me1 zijn opnieuw vrijgekomen roomkleurig parement laat zien hoe dit rijzige interieur na volledig herstel zijn fraaie aanblik zal herwinnen. De afbeelding op de postzegel is de weergave van eer prachtige gravure van de Boheemse etser Wenceslas Hollar (Praag 1607 Londen 1677) die als vluchteling var 1644 tot 1652 te Antwerpen verbleef, waar hij o.m. ir 1649 het westfront van de Onze-Lieve-Vrouwe-kathedraal ir prent bracht (46 x 33 cm).
Dit wegens zijn stevigheid en vorm zo merkwaardig krijgsbouwwerk verbond de muren van beide oevers var de Schelde en diende meteen ter verdediging van de uitgang van deze stroom. Twee in de bedding van de rivier gebouwde stroorn pijlers en twee landhoofden schragen zijn drie spitsboger onder een galerij met boogvormige openingen welke aar de zijde van de open vlakte afwisselen met schietgaten De op de flanken gebouwde torens om deze galerij te schoren zijn naar buiten halfcirkelvormig, Aan stadszijde vertonen zij een vlakke kant met openingen als rond boog en met bovendrempel. Deze torens dagtekenen ongetwijfeld uit een periode voor de bouw van de drie spitsbogen en de er tegenaangebouwde galerij. Dit bouwwerk werd opgericht tijdens de laatste 25 jaren van de 13e eeuw. Vooreerst werd de toren van de Bourdielpoort gebouwd. Het bestaan van de bogen wordt bevestigd bij verordeningen van 1302. Het staat inderdaad vast dat eerst een toren werd opgericht op de rechter oever van de Schelde om de toegang ervan te verdedigen Enkele tijd later werden de drie spitsbogen aangebouwd Dit verklaart waarom het metselwerk van de bogen niet in de torens is ingewerkt maar er tegenaan is geplaatst Oorspronkelijk was de brug met een dak overdekt zoal. blijkt uit een in 1611 opgemaakt plan van de Schelde doch tijdens de herstellingswerken uitgevoerd rond de helft van de XIXe eeuw werd het bolwerk verstevigd, maai de overdekking, in een staat van volledig verval, werd niet vervangen. De « Pont des Trous » was het toneel van vele gevechten van onze voorvaderen tijdens lange belegeringen waarbij hun moed zwaar op de proef werd gesteld. In 1940 werd de stad Doornik erg beschadigd door de luchtaanvallen. Een boog van de brug werd bij de terugtocht van de geallieerde legers vernield. Dank zij snelle en gewaagde werken van het Bestuur van Bruggen en Wegen werden de bogen wederopgebouwd. De middenboog werd verbreed om het scheepvaartverkeer te vergemakkelijken. Met fierheid in het hart vonden de inwoners van Doornik hun bouwwerk terug, een machtig historisch verleden waardig.
.
.
.
.
.
.