Stamp day.
Previous
Next
 
Home

Date of issue: 19th of April 1980.

OBC/COB numbers: 1970

 

Created by: Jacques Richez / J.Malvaux

Perforation: 11 1/2
Size: 35 mm x 24 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Screendeepprint ;
Number of plates: 1-2-3-4
Printing Run: 10.500.000
Paper: PF ( see paper Types )

1970 -9F - LP5 on stamp


INFO

De Regie der Posterijen wil het principe van de uitgifte van een bijzondere postzegel, gewijd aan de « Dag van de Postzegel » in ere houden. Deze uitgifte wordt immers door vele verzamelaars erg gewaardeerd. Tijdens de 11e zitting van de F.I.P., in 1936 in Luxemburg gehouden, stelde de Duitser Hans Von Rudolphi voor een « Dag van de Postzegel » internationaal in te richten. Voor het eerst georganiseerd in België in 1937 werd dit initiatief slechts van 1957 af jaarlijks herhaald. Om aan deze traditie geen afbreuk te doen en om het nationaal karakter van deze "Dag" te bewaren, zal de voorverkoop van de bijzondere postzegel die bij deze gelegenheid uitgegeven wordt, in ieder van de negen provincies plaatshebben. Bovendien zullen twee van deze manifestaties traditioneel gepaard gaan met een posttentoonstelling voor de duur van acht dagen. Dit jaar richten Aarschot en Spa deze tentoonstellingen in die de inrichters toelaten de verzamelingen van hun leden te exposeren en de Regie der Posterijen de gelegenheid geven de bestendige inspanningen te beklemtonen die zij zich getroost om de diensten te verbeteren die zij haar cliënteel aanbiedt. Het motief van het vignet « Dag van de Postzegel » van dit jaar is samengesteld uit de reproductie van de postzegel van 5 fr. violetbruin, die uitgegeven werd op 3 december 1930, om te kunnen gebruikt worden bij de eerste postverbinding tussen België en Belgisch Congo, verzekerd door de vliegtuigpiloten Vanderlinden en Fabry. Het onderwerp en de voorstelling van deze zegel is identiek aan het vignet van dezelfde waarde dat deel uitmaakte van een reeks van vier zegels, uitgegeven op 30 april van hetzelfde jaar. Alleen de kleur is verschillend. Alhoewel de geschiedenis van de luchtpostverbindingen tussen België en de andere landen van de wereld geen heldendaden inhoudt, was de eerste verbinding van die aard, met onze vroegere kolonie, niet in alle kalmte verlopen. De raid Vanderlinden en Fabry, zoals men hem genoemd heeft, kende inderdaad talrijke moeilijkheden die ondermeer te wijten waren aan de slechte weersomstandigheden en die ten andere de twee gezagvoerders verplichtte een noodlanding uit te voeren. Vertrokken uit Brussel op 7 december 1930 kwamen zij, na een tiental tussenlandingen, op 15 december 1930 te Leopoldstad aan. Dit traject had 8 dagen, 9 uur en 25 minuten geduurd. Deze eerste postverbinding telde 6.241 zendingen, alle gefrankeerd met Belgische postzegels en afgestempeld te Brussel 1 op 4 of op 5 december 1930; zij droegen de afdruk van de datumstempel van aankomst te Leopoldstad van 15 december 1930. Deze poststukken zijn filatelistische documenten die bijzonder gewaardeerd worden door de verzamelaars.

.

.

.

.

.

.